CZY WARTO CZYTAĆ?…Drodzy Rodzice…


DRODZY RODZICE!

Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Zatem jak sprawić, by wyrosło ono na człowieka zdrowego  emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie? Wiele zależy od nas, rodziców.     Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza  cierpliwa obecność, przewodnictwo i własny przykład. Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dlatego starajmy się spędzać z nim jak najwięcej czasu.

Wiele można zrobić, codziennie czytając dziecku. Czytanie rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań, rozwija umiejętności językowe i wzbogaca zasób słownictwa. Dzięki czytaniu nauka w szkole będzie łatwiejsza i przyjemniejsza. Wspólny, rodzica i dziecka, kontakt z książką, to sytuacja niezwykle pożądana dla jego rozwoju. Daje możliwość poznania własnego dziecka, śledzenia jego wrażliwości i pomagania mu w rozwoju emocjonalnym. Jest to również sytuacja, w której dziecko buduje poczucie bezpieczeństwa. Doświadczenie bliskości w czasie wspólnego czytania, może być tym czego ono oczekuje. Te pozytywne doznania staną się w przyszłości podstawą do samodzielnego sięgania po lekturę.

Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo, ten rytuał powinien  trwać tak długo, jak ono tego potrzebuje. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy.

Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na czyhające zagrożenia współczesnego świata i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu. 

Budujemy kulturę czytania

Jeśli dziecko przebywa w środowisku, gdzie czytanie jest częstym sposobem spędzania wolnego czasu, z pewnością chętniej sięgnie po książki. Jeśli jest inaczej, to nie powinniśmy liczyć na to, że samo będzie garnęło się do czytania.

Elementem kultury czytania jest obecność książek w domu. Nie muszą to być książki własne, mogą być i te z biblioteki. Ważne są także książki dla dziecka. Powinno mieć ono świadomość, że książka jest czymś potrzebnym i atrakcyjnym. Otaczanie się książkami, wiele godzin spędzonych na wspólnym czytaniu to elementy budowania kultury czytania.

Wybieramy książki

Przy wyborze lektury dla dzieci należy kierować się kilkoma prostymi zasadami: wybierać wydawnictwa zgodne z zainteresowaniami dziecka, szukać klasyki literatury dziecięcej, szukać sprawdzonych autorów, wybierać literaturę w miarę różnorodną (piękną, popularnonaukową), podsuwać dzieciom komiksy, gazety i czasopisma, dzięki którym będzie zdobywać informacje.

Dlatego czytajmy dzieciom 20 min dziennie. Codziennie!

– bibliotekarz SP 25

Izabela Zimnoch

 

Bibliografia:

 – „Biblioteka w szkole”(nr 10- 2015)

  – „Aby dziecko chciało czytać” – B. Murawska

 


Skip to content